KOMUNITI

 

LITERASI KEWANGAN

Dalam perjalanan PNB selama lebih dari 40 tahun sebagai institusi pelaburan utama di negara ini, kami memberi keutamaan bukan sahaja untuk menyampaikan mandat kami bagi mencipta kekayaan untuk Bumiputera dan rakyat Malaysia keseluruhannya, tetapi juga untuk memastikan bahawa kami memberi impak positif kepada ekonomi dan kesejahteraan masyarakat.

Pendidikan kewangan untuk orang awam telah dan akan terus menjadi keutamaan kami kerana ia memperkenalkan masyarakat ke arah celik kewangan.

MINGGU SAHAM AMANAH MALAYSIA

Program Pendidikan Pelaburan Bersepadu utama PNB, Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM), mula diperkenalkan pada 20 April, 2000. Tarikh 20 April dipilih adalah berdasarkan tarikh pelancaran unit amanah pertama PNB iaitu Sekim Amanah Saham Nasional (ASN) pada 20 April 1981. Penganjuran MSAM bertujuan memberi peluang kepada orang ramai mengenali PNB dan syarikat-syarikat pelaburannya dengan lebih dekat lagi. Di samping itu ia turut mendidik masyarakat tentang pelaburan dan perancangan kewangan menerusi berbagai aktivi pameran dan program interasksi hibur didik di sepanjang MSAM. Sejak penganjuran pertamanya hingga tahun 2019, sebanyak 20 siri MSAM telah diadakan di seluruh negara, meliputi ibu negeri dan bandar-bandar utama, iaitu PWTC, Kuala Lumpur (2000), Kota Bharu, Kelantan (2001), Alor Setar, Kedah (2002), Stadium Merdeka, Kuala Lumpur (2003), Kepala Batas, Pulau Pinang (2004), Seremban, Negeri Sembilan (2005), Kuala Terengganu, Terengganu ( 2006), Kuantan, Pahang (2007), Ayer Keroh, Melaka (2008), Johor Bahru, Johor (2009), Kuching, Sarawak (2010) Ipoh, Perak (2011), Kota Kinabalu, Sabah ( 2012), Kangar, Perlis ( 2013), Tunjung, Kelantan (2014), Sibu, Sarawak (2015), Tapah, Perak ( 2016), Temerloh, Pehang (2017) Batu Pahat, Johor (2018) dan Sungai Petani, Kedah (2019).

MSAM telah berjaya menarik seramai 3.9 juta pengunjung dari pelbagai peringkat umur di seluruh negara. Penganjurannya yang berterusan telah melayakkannya menerima anugerah “Longest Running Unit Trust Exibition 14 years (2000-2014) pada tahun 2014 dari The Malaysia Book of Records dan ‘Asia Responsible Entrepreneurship Awards 2015 (Social Empowerment Category)’ dari Enterprise Asia.

MINGGU SAHAM DIGITAL

Program Pendidikan Pelaburan Bersepadu utama PNB, Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM), mula diperkenalkan pada 20 April, 2000. Tarikh 20 April dipilih adalah berdasarkan tarikh pelancaran unit amanah pertama PNB iaitu Sekim Amanah Saham Nasional (ASN) pada 20 April 1981. Penganjuran MSAM bertujuan memberi peluang kepada orang ramai mengenali PNB dan syarikat-syarikat pelaburannya dengan lebih dekat lagi. Di samping itu ia turut mendidik masyarakat tentang pelaburan dan perancangan kewangan menerusi berbagai aktivi pameran dan program interasksi hibur didik di sepanjang MSAM. Sejak penganjuran pertamanya hingga tahun 2019, sebanyak 20 siri MSAM telah diadakan di seluruh negara, meliputi ibu negeri dan bandar-bandar utama, iaitu PWTC, Kuala Lumpur (2000), Kota Bharu, Kelantan (2001), Alor Setar, Kedah (2002), Stadium Merdeka, Kuala Lumpur (2003), Kepala Batas, Pulau Pinang (2004), Seremban, Negeri Sembilan (2005), Kuala Terengganu, Terengganu ( 2006), Kuantan, Pahang (2007), Ayer Keroh, Melaka (2008), Johor Bahru, Johor (2009), Kuching, Sarawak (2010) Ipoh, Perak (2011), Kota Kinabalu, Sabah ( 2012), Kangar, Perlis ( 2013), Tunjung, Kelantan (2014), Sibu, Sarawak (2015), Tapah, Perak ( 2016), Temerloh, Pehang (2017) Batu Pahat, Johor (2018) dan Sungai Petani, Kedah (2019).

MSAM telah berjaya menarik seramai 3.9 juta pengunjung dari pelbagai peringkat umur di seluruh negara. Penganjurannya yang berterusan telah melayakkannya menerima anugerah “Longest Running Unit Trust Exibition 14 years (2000-2014) pada tahun 2014 dari The Malaysia Book of Records dan ‘Asia Responsible Entrepreneurship Awards 2015 (Social Empowerment Category)’ dari Enterprise Asia.

PROGRAM LAIN

KELAB PELABURAN BIJAK PNB (KPBPNB)

KPBPNB ditubuhkan bertujuan untuk meningkatkan tahap celik kewangan dalam kalangan murid sekolah menengah. Sehingga kini, sebanyak 155 buah sekolah di seluruh negara telah dipilih menyertai Kelab Pelaburan Bijak PNB.

KUIZ PELABURAN PNB

Seminar Pelaburan ASNB merupakan satu inisiatif tanggungjawab sosial korporat (CSR) PNB untuk mendidik masyarakat umum tentang perancangan kewangan dan pelaburan dalam unit amanah ASNB, sebagai salah satu instrumen pelaburan dalam merancang kewangan.

SEMINAR PELABURAN 360

Kuiz Pelaburan PNB merupakan pertandingan kuiz pelbagai kategori berkisarkan pelaburan, ekonomi, perancangan kewangan, unit amanah dan konsep risiko dan pulangan dalam pelaburan.

SEMINAR PELABURAN 360 (SIRI_SIRI WEBINAR)

Berikutan Pandemik COVID-19, ASNB tetap meneruskan usaha untuk menyebarkan ilmu literasi kewangan kepada orang ramai. Bersesuaian norma baharu kehidupan, ASNB telah menganjurkan siri webinar online Sembang-Sembang ASNB.Webinar yang diadakan secara maya ini memberi penekanan kepada kepentingan perancangan kewangan, konsep Kuasa Faedah Kompaun, Rule 72 ( gandaan pelaburan) serta risiko dan pulangan dalam pelaburan.

FIESTA LABUR PNB

Fiesta Labur PNB merupakan acara tahunan anjuran ASNB, sebuah program hibur didik berteraskan pelaburan. Melalui Fiesta Labur, orang ramai mendapat pengetahuan mengenai pelaburan dan perancangan kewangan menerusi cara pembelajaran interaktif dan menyeronokkan. Acara ini menyediakan pelbagai aktiviti dan hiburan untuk seluruh anggota keluarga bertujuan mendidik dan mewujudkan kesedaran tentang kepentingan perancangan kewangan dalam kehidupan seharian mereka.